4 mai 2009
Tema: „Slujirea preotului de caritate și a preotului de parohie în sprijinul celor bolnavi”
Autor: Preot Teodor Berbece
Slujirea preotului de caritate și a preotului de parohie în sprijinul celor bolnavi
a) Sănătatea ca dar al lui Dumnezeu şi ca stare de normalitate
După darul vieţii, sănătatea este cel mai mare dar făcut de Dumnezeu omului. Între cele două daruri există o strânsă legătură, deoarece prin sănătate se păstrează viaţa. Prin boală omul pierde sănătatea şi, odată cu ea, poate pierde şi viaţa. După ce Dumnezeu l-a creat pe Adam din ţărână şi a suflat asupra lui suflare de viaţă şi el s-a făcut suflet viu sau fiinţă vie (Facere 2, 7), adică purtător de viaţă, până la căderea în păcat nu se menţionează nicăieri că acesta ar fi fost bolnav. Aşadar, starea firească a omului este starea de fiinţă vie şi sănătoasă. După căderea în păcat şi alungarea din rai, omul începe să bolească şi să moară. Atât boala, cât şi moartea, sunt urmări ale căderii în păcat. Ele nu au fost create de Dumnezeu şi sunt nefireşti. De aceea, ori de câte ori suntem bolnavi, ne aflăm într-o stare nefirească şi nu suntem mulţumiţi cu aceasta, dorind instinctiv să scăpăm de ea şi să trecem la starea firească, normală, de sănătate.
În Vechiul Testament boala putea constitui pedeapsa lui Dumnezeu pentru un anumit păcat (Deuterunom 28, 58-61; II Regi 24,15 IV Regi 5, 27), sau consecinţa păcatelor părinţilor (Ieşire 20, 5). Cazul Dreptului Iov dovedeşte că nu orice boală este neapărat rezultatul unui păcat. Acest adevăr este confirmat în Noul Testament de orbul din naştere şi de Sfântul Apostol Pavel.
În Noul Testament observăm că Mântuitorul Iisus Hristos avea putere să vindece orice boală. Cele patru Evanghelii relatează 26 de cazuri de vindecări individuale şi 10 exemple de vindecare colectivă. De 7 ori se precizează că Mântuitorul a tămăduit pe toţi bolnavii. Uneori cei bolnavi sufereau pur şi simplu de o infirmitate, iar alteori boala era cauzată de demonizare (Matei 9, 27-35). Uneori cei bolnavi cereau să fie vindecaţi (Luca 17, 12-19), alteori erau vindecaţi fără ca ei să solicite aceasta (Ioan 5, 1-15). Toate vindecările le-a săvârşit din milă (Matei 15, 32) şi dragoste (Ioan 3, 16) faţă de oameni. Deşi tămăduirile erau percepute ca minuni, ele nu erau decât o restabilire a firii omeneşti în datele creaţiei, o revenire la firesc, la normalitate. Mântuitorul a dat ucenicilor Săi, printre altele, şi puterea de a vindeca orice boală şi orice neputinţă şi le-a poruncit să facă operativă această putere (Mt 10, 1, 8).
La întrebarea „ce trebuie să facă un credincios în caz de boală”, Sfântul Apostol Iacob, în epistola sa sobornicească, răspunde: „Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu undelemn, întru numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui” (Iacob 5, 14-15). Asta fac şi preoţii de astăzi ori de câte ori săvârşesc Taina Sfântului Maslu.
Cred că ar fi înţelept să vedem în lucrarea medicilor un alt fel de lucrare a lui Hristos, o alternativă, mai ales când este vorba de nişte medici ortodocşi, mădulare ale Trupului tainic al lui Hristos.
La Judecata Universală (Matei 25), Mântuitorul Iisus Hristos se identifică şi cu semenul bolnav, indiferent de confesiune sau credinţă. Nu ne cere să-l vindecăm pe cel bolnav, ci doar să-l cercetăm. Vindecarea este anevoioasă, pe când cercetarea stă la îndemâna oricui. Dacă nu ne stă în putere să vindecăm, ar fi bine să respectăm pe cei care fac acest lucru şi să le venim în ajutor cu umila noastră contribuţie. Deşi se spune că „medicul doar tratează şi numai Dumnezeu vindecă”, totuşi nu trebuie să pierdem din vedere faptul că şi tratarea este procesul prin care se ajunge la vindecare.
b) Slujirea preotului pentru sprijinirea celor bolnavi ca tradiţie şi nu ca noutate
Istoria bisericească ne dovedeşte că pastoraţia realizată de păstorii Bisericii pentru sănătatea păstoriţilor a fost o prioritate în activitatea pastorală. Urmaşii Sfinţilor Apostoli au continuat să împlinească porunca dată de Mântuitorul Iisus Hristos acestora cu privire la vindecarea bolnavilor. Porunca nu viza doar pe cei bolnavi sufleteşte, ci şi pe cei bolnavi trupeşte. Biserica a înţeles că această vindecare nu cerea doar rugăciune, ci şi o aplecare cu dragoste şi compasiune asupra celor suferinzi. Bolnavii care erau săraci şi abandonaţi de familii şi societate aveau nevoie de adăpost, tratament şi compasiune.
Lumea păgână nu cunoscuse case de bolnavi, decât pentru soldaţi şi pentru sclavi. Statul avea interesul ca soldaţii să fie sănătoşi pentru apărarea şi cuceririle sale, iar stăpânii de sclavi nu puteau exploata în mod eficient decât nişte oameni sănătoşi. În ambele cazuri nu putea fi vorba de iubire de oameni, ci doar de interes.
Biserica este prima care a propovăduit şi înfăptuit îngrijirea bolnavilor ca oameni, indiferent de credinţa, neamul sau condiţia socială, în aşezăminte destinate doar acestui înalt scop umanitar. Această învăţătură izvorăşte din Sfânta Evanghelie şi Sfânta Liturghie, pilonii principali ai edificiului Bisericii lui Hristos. În Evanghelia Sa, Mântuitorul se identifică cu fiecare om aflat în suferinţă, iar în Sfânta Liturghie actualizează jertfa Sa de pe Golgota, prin care a răscumpărat tot neamul omenesc din robia păcatului şi a morţii.
În istoria filantropiei creştine, despre spital, ca instituţie de binefacere, se poate vorbi începând cu Sfântul Vasile cel Mare, Arhiepiscop în Cezareea Capadociei, acum mai bine de şaisprezece secole. În cadrul centrului de caritate înfiinţat de el, pe lângă un azil pentru bătrâni, case pentru primirea călătorilor, orfelinat cu şcoală de meserii pentru copiii abandonaţi, exista şi un spital şi o leprozerie. Toate acestea aveau în mijloc o biserică unde se săvârşea Sfânta Liturghie. Luând numele de „Vasiliada”, după numele întemeietorului său, acest ansamblu de binefacere va constitui punctul de plecare şi modelul ideal de organizare pentru întreaga activitate de caritate şi asistenţă socială a lumii creştine.
Sinaxarul Bisericii noastre este presărat cu Sfinţi Doctori fără de arginţi, care continuă şi după ce au trecut pragul vieţii pământeşti să tămăduiască pe oameni. Acestora se adaugă sfintele moaşte şi icoanele făcătoare de minuni, prin care harul Duhului Sfânt lucrează continuu tămăduiri asupra celor care se apropie cu credinţă de ele. Ca o încoronare a tuturor factorilor taumaturgi vine Sfânta Împărtăşanie, pentru care ne rugăm să ne fie nu numai spre sănătatea sufletului, ci şi a trupului.
Biserica noastră, ca o moştenitoare a spiritualităţii şi activităţii caritabile bizantine, s-a ocupat întotdeauna de cei bolnavi.
c) Slujirea preotului de caritate în spital ca o completare a slujirii preotului de parohie în sprijinul celor bolnavi
Ca preot de spital am posibilitatea să observ evoluţia tratamentului bolnavilor, să le spun că este bine că au venit la medic, că medicul care se ocupă de ei este cel mai potrivit, să îi ajut să înţeleagă de ce au ajuns la afecţiunea pe care o au şi ce ar trebui să facă pe viitor ca boala, care va fi tratată, să nu mai recidiveze.
Dacă tratarea fizică este preluată, în spital, de medic, preotului de spital îi rămâne să se ocupe mai mult de viaţa spirituală a pacienţilor, deveniţi, pentru o scurtă perioadă de timp, nişte „enoriaşi ambulanţi” ai capelei spitalului. Noi lucrăm cu nişte enoriaşi gata formaţi sau „deformaţi” din parohiile din care provin. Spitalul în care funcţionez fiind Institut Naţional, am de-a face cu oameni din toate colţurile ţării. Enoriaşul devenit pacient are de cele mai multe ori aceeaşi atitudine faţă de Biserică şi slujitorii ei, pe care o avea când era acasă sănătos. „Convertirile” care se întâmplă pe patul de suferinţă sunt, din păcate, cazuri excepţionale. Dacă bolnavul mergea înainte la biserică, caută şi acum capela spitalului, dacă se spovedea şi împărtăşea înainte, va căuta şi cât stă internat să facă acest lucru. Cei mai mulţi au impresia că Taina Sfântului Maslu şi Sfânta Împărtăşanie trebuie administrate doar celor care „sunt pe ducă”. Dacă unii dintre ei au această concepţie de zeci de ani este foarte greu, dacă nu imposibil, să le schimbi mentalitatea în scurta perioadă în care ei sunt internaţi. Observăm la un număr însemnat de pacienţi, membri ai Bisericii noastre, o mare carenţă în ceea ce priveşte catehizarea şi legătura vie cu Biserica şi cu slujitorii ei.
În spital, un rol important în îndrumarea pacienţilor către capela şi preotul spitalului ar putea să-l aibă medicii. Pentru ca ei să facă acest mic efort este nevoie de puţină credinţă din partea lor şi de conştientizarea faptului că pacienţii lor sunt persoane.
Ca preot de spital am de-a face cu păstoriţi care au deja un păstor şi care, internaţi fiind, sunt sub tratament. Pentru scurta sau uneori lunga perioadă în care ei sunt internaţi, eu trebuie să fac în aşa fel încât ei să nu simtă lipsa preotului paroh. În momentul în care un enoriaş din parohie se internează în spital, se realizează o distanţare fizică a acestuia faţă de familie, preot şi comunitatea eclesială din care face parte. De cele mai multe ori, această distanţare aduce un plus de suferinţă la suferinţa pe care o aduce boala. Uneori abandonul este mai greu de suportat decât boala în sine, după cum vedem din episodul vindecării slăbănogului de la scăldătoarea Vitezda (Ioan V).
Este adevărat că cel internat în spital este scutit, pentru o perioadă, de celelalte obligaţii legate de familie şi de serviciu, în timp ce ceilalţi membri ai familiei, preotul şi comunitatea nu trebuie să-şi neglijeze obligaţiile lor. Totuşi nu trebuie să trecem cu vederea sensibilitatea deosebită a bolnavului în această perioadă. O vizită de câteva minute, câteva cuvinte de mângâiere şi încurajare, câteva alimente sau chiar şi un banal telefon sunt pentru omul aflat pe patul spitalului darul de cel mai mare preţ. Totul este ca cel internat în spital să vadă că nu este singur, că nu a fost uitat.
Preoţii conştienţi de sensibilitatea şi receptivitatea enoriaşilor lor aflaţi pe patul de suferinţă ar trebui să fie mult mai atenţi cu aceştia. Dacă spitalul în care este internat enoriaşul nu este în apropierea bisericii, şi preotul paroh nu-l poate vizita, totuşi îl poate contacta telefonic şi-l poate îndruma ca să ia legătura cu preotul spitalului în care s-a internat. Totodată preotul de parohie poate lua legătura fie direct, fie prin telefon cu preotul de spital pentru a discuta în legătură cu enoriaşul pacient. Deşi aceste cazuri sunt rarisime, ele au un impact extraordinar asupra bolnavilor.
Totul este ca preotul de parohie să ştie că există la ora actuală în fiecare spital din această ţară un preot de caritate care poate să-i continue şi să-i completeze slujirea în sprijinul celor bolnavi. Între preotul de parohie şi cel de spital nu există sau nu ar trebui să existe nici un fel de tensiune, deoarece activităţile lor nu se exclud, ci, dimpotrivă, se completează una pe alta.
Concluzii ca propuneri:
1. realizarea unui site, uşor de accesat, cu toţi preoţii de spital din ţară şi cu datele lor de contact;
2. identificarea bolnavilor din parohie, cu ocazia vizitelor pastorale, şi monitorizarea acestora;
3. rugăciunea personală a preotului şi îndemn la rugăciune adresat celui bolnav, membrilor familiei şi comunităţii;
4. recomandarea de a consulta medicul de familie şi medicul specialist;
5. realizarea de colecte publice în bani, după Sfânta Liturghie din duminici şi sărbători, când sunt prezenţi mai mulţi credincioşi la slujbă, pentru enoriaşii bolnavi care nu au suficiente posibilităţi financiare să se deplaseze la spital pentru tratament;
6. realizarea de vizite pastorale la patul bolnavului, dacă este posibil, iar dacă nu, păstrarea legăturii prin intermediul telefonului şi al membrilor familiei celui bolnav;
7. contactarea preotului de caritate de către preotul paroh şi familia celui bolnav;
8. preotul de spital trebuie să viziteze cel puţin săptămânal pe toţi pacienţii din spital şi să-i îndemne să participe la slujbele care se oficiază în capela spitalului.
4 mai 2009
Tema: „Slujirea preotului de caritate și a preotului de parohie în sprijinul celor bolnavi”
Autor: Preot Eugen Cucu, Spitalul Clinic de Urgență „Bagdasar – Arseni” București
Slujirea preotului de caritate și a preotului de parohie în sprijinul celor bolnavi