9 februarie 2009
Tema: „Îngrijirea paliativă”
Autor: Preot Dragoș Eugen Frîncu, Spitalul de bolnavi cronici și geriatrie „Sfântul Luca”
Misiunea preotului în medicina paliativă
Medicina paliativă este cea care abordează global persoana suferindă, inclusiv în stadiile terminale, deşi vindecarea este imposibilă. Obiectivul acesteia este de a asigura cea mai bună calitate a vieţii, atât pentru pacienţi, cât şi pentru familiile lor.
Conceptul este nou, iniţiatoarea mişcării îngrijirilor paliative fiind dr. as. Sociel Cicely Sauders, care a intuit că, pe lângă cancer, îmbătrânirea reprezintă un domeniu ale cărui dimensiuni în lume sunt în continuă creştere.
Încercând să dăm o definiţie tratamentului paleativ, precizăm că acesta reprezintă ansamblul tratamentelor medicale şi chirurgicale, totalul îngrijirilor, toate susţinerile psihologice şi spirituale destinate să aline suferinţele somatice şi psihice, să amelioreze calitatea vieţii şi să asigure respectarea demnităţii condiţiei umane oricărui bolnav, indiferent de diagnostic. Demersul trebuie continuat până la moartea bolnavului, deoarece orice strategie curativă este incertă sau ineficace.
Moartea, ca şi naşterea, necesită implicarea medicală pentru asigurarea asistenţei şi confortului, atât a pacientului, cât şi a familiei sale. Pornind de la acceptarea faptului că a muri este un fenomen normal, se impune schimbarea mentalităţii şi atitudinii faţă de muribund, nu numai a personalului medical, ci şi a întregii societăţi. Pe lângă implicarea ştiinţifică, se impune o poziţie profund umanistă încadrată de obicei într-un demers religios.
Tratamentul paliativ geriatric are o serie de obiective dintre care amintim:
– combaterea durerii pacienţilor;
– garantarea unei cât mai mari autonomii posibile omului bolnav;
– asigurarea unei relaţii optime între suferind şi anturaj, pe baza afecţiunii şi respectului;
– sprijinul psihologic acordat bolnavului;
– sprijinul psihologic acordat familiei pacientului, pentru ca aceasta să poată suporta starea bolnavului, dar şi sfârşitul acestuia.
Noţiunea de „acompaniament relaţional” implică ansamblul contactelor psihice dintre bolnav şi cei ce se ocupă de el, fiind una dintre cele mai dificile faţete ale tratamentului paliativ. Aceasta se opune abandonului şi depăşeşte actul medical propriu-zis.
O componentă esenţială a demersului paliativ este „Nursingul”. Acesta aparţine familiei şi personalului medical ajutător. Nursingul constă în realizarea confortului fizic al acelor pacienţi care şi-au pierdut în mare parte autonomia. Obiectivele principale ale nursingului sunt: asigurarea alimentaţiei, a hidratării, menţinerea unei igiene riguroase, mobilizarea activă, îngrijirea pielii, asigurarea micţiunilor şi a scaunului, ocuparea timpului cu cărţi de lectură, radio, televiziune, vizite, precum şi cu dreptul la o anumită imagine personală (grija faţă de îmbrăcăminte, coafură).
După părerea specialiştilor, locul ideal pentru aplicarea demersului paliativ este acasă la bolnav, în mediul său familial şi familiar. În cazurile extreme, îngrijirea acestor pacienţi poate fi făcută în instituţii de asistenţă medicală sau socială.
Indiferent de locul aplicării tratamentului paliativ, trebuie să reţinem că muribunzii au drepturile lor la confort psihic şi somatic, au dreptul la respect şi, aşa cum toţi avem „dreptul la sănătate“ şi ei au „dreptul la afecţiune şi umanism”.
Îngrijirile paliative în România
Îngrijirile paliative au ca scop menținerea calității vieții, prevenirea și reducerea suferinței celor care au o boală terminală. Domeniul îngrijirilor paliative acordă asistență nu doar pacienților, ci și familiilor acestora, abordând în aceeași măsură problemele psihosociale și cele spirituale. Serviciile din cadrul îngrijirilor paliative sunt oferite de specialiști din diferite domenii: asistenți medicali, medici și asistenți sociali. Necesitatea îngrijirilor paliative este în creștere în Occident, fiind relaționată cu fenomenul îmbătrânirii populației. Deși, în România, acest domeniu s-a dezvoltat în ultima decadă, numărul serviciilor oferite nu acoperă necesitățile. Medicii generaliști recunosc necesitatea dezvoltării domeniului îngrijirilor paliative în România.
Cu toate că Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Consiliul Europei recomandă dezvoltarea unui astfel de domeniu, informarea și serviciile oferite privind îngrijirile paliative sunt deficitare. Totuși, din perspectiva pacienților, a personalului medical și a drepturilor omului, necesitățile pentru îngrijiri paliative sunt enorme. Pentru pacienții cu boli terminale, cum ar fi cancerul sau demența, dreptul de a avea acces la îngrijiri medicale adecvate nu este respectat, deocamdată, în România. Deoarece cei mai mulți oameni doresc să moară acasă și legăturile familiale încă sunt puternice în România, îngrijirile paliative acordate la domiciliu trebuie să reprezinte o prioritate.
Oferirea serviciilor îngrijirilor paliative a crescut în ultima decadă în România. A început cu fondarea câtorva hospices-uri, cu zece ani în urmă. În prezent, există 19 astfel de instituții (cinci funcționează ca organizații independente și 14 ca parte a instituțiilor de îngrijiri medicale). Patruzeci și opt de alte organizații oferă îngrijiri paliative la nivel local, dintre care 24 au echipe multidisciplinare, care oferă astfel de servicii la domiciliu. În 2004, două centre pentru pregătire în acest domeniu au fost recunoscute: în Brașov și București. De asemenea, în 2004, posibilitățile de finanțare ale acestor echipe au fost clarificate, au fost publicate în limba română un manual pentru îngrijiri paliative și broșuri de informare pentru pacienți și familiile acestora.
În 2007, un centru regional de expertiză pentru îngrijiri paliative a fost fondat la Slatina. Totuși, trebuie menționat că comitetele speciale pentru implementarea îngrijirilor paliative, numite în 2004 de către Ministerul Sănătății, au fost reconvocate în 2005. O nouă șansă pentru dezvoltarea domeniului îngrijirilor paliative o reprezintă Planul Național de Cancer, fondat în 2008 de guvernul român, în care și un plan pentru îngrijiri paliative este proiectat. Este important de subliniat faptul că îngrijirile paliative nu se adresează doar pacienților cu cancer.
În România – ca în multe alte țări – oamenii mor acasă, îngrijiți de familiile lor. Membrii familiilor și pacienții preferă îngrijirile la domiciliu, care pot fi oferite de echipe locale existente, formate din medici generaliști, asistenți medicali, asistenți sociali, în colaborare cu alți specialiști ca și consultanți. Necesitatea consultării altor specialiști în cazurile acute/ complicațiilor este clar demonstrată de evaluarea sutelor de cazuri de îngrijiri paliative. Îngrijirile paliative la domiciliu pot avea prioritate în fața îngrijirilor paliative din instituții datorită preferinței pacienților, legăturilor familiale existente și a raportului cost-beneficiu. Faptul că aceaste îngrijiri paliative la domiciliu pot funcționa bine și pot oferi servicii de calitate a fost dovedit în proiectul „Îngrijiri Paliative în România”. Situația din România este relativ unică, comparând-o cu țările vestice, ca Statele Unite ale Americii sau Olanda, unde cei mai mulți oameni mor în instituții (spitale, aziluri).
În concluzie, îngrijirile paliative reprezintă un domeniu în dezvoltare în România. După o creștere rapidă la începutul acestei decade, a aparut o stagnare începand din anul 2005, dar Planul Național de Cancer, recent aprobat, ar putea oferi noi oportunități. Din perspectiva pacienților, a personalului medical și a drepturilor omului, necesitățile pentru îngrijiri paliative sunt enorme. Rezultatele cercetărilor și ale dezbaterilor pe probleme etice pot fi folosite pentru implementarea și dezvoltarea unui plan național de îngrijiri paliative, așa cum s-a intenționat în Planul Național de Cancer.
Probleme de bioetică ale sfârșitului vieții – o perspectivă creștin-ortodoxă
Orice persoană aflată în proximitatea sau iminența morții, chiar dacă nu a facut-o și înainte, meditează asupra morții; atât omul religios, cât și cel nereligios. Toți, în mai mică sau mai mare măsură, se întreabă asupra tainelor morții și asupra a ceea ce va fi după moarte.
În lumina aspirației către viața veșnică, moartea a reprezentat cea mai înfricoșătoare taină care i-a preocupat pe oameni. Recunoscând umbra morții, omul privește adevărul în față; fiindcă nimic nu este mai sigur în viața noastră decât moartea.
În credința creștină, moartea nu are nimic în comun cu „sfârșitul” în sens absolut, moartea fiind doar un prag de trecere spre o altă dimensiune existențială; și totuși, oamenii se tem de ea. Biserica ne răspunde: ne temem pentru că nu o cunoaștem, nu ne aparține ca dat al firii, nu avem experiența trăirii ei cum o avem pe cea a trăirii vieții, ne temem pentru că nu știm ce va fi după moarte.
Moartea nu poate avea doar o dimensiune statică, ci efectul ei se răsfrânge atât asupra trupului, cât și asupra sufletului, omul fiind o constituție și o construcție integrală.
Dacă totul s-ar finaliza în moarte, scria marele teolog al Ortodoxiei, Dumitru Stăniloae, atunci totul ar fi fără rost, atunci suferința, bucuria, lupta noastră ar fi neîntemeiate.
În sensul cel mai larg al cuvântului, moartea reprezintă sfârșitul vieții pământești, adică despărțirea sufletului de trup. Ea ne apare ca o poartă prin care sufletul omului intră în veșnicie, trece la o viață nouă, iar trupul se întoarce în pământul din care a fost luat: „pământ ești, în pământ te vei întoarce” (Geneza III. 19).
Moartea fizică se numește în Sfânta Scriptură: despărțirea de trup (Filip. I.23), despărțire (II.Tit.IV.6), desfacerea locuinței părintești (II.Cor.V.1), lepădarea cortului (II.Petr.I.14), somn și adormire (Deut.XXXI.16; Mt.IX.24), a-și da duhul (Mt.XXVI.50).
Din toate lucrurile sensibile și certe care există în viața noastră, moartea rămâne cea mai evidentă, chiar dacă de multe ori uităm că ea există.
Religia ne învață că moartea există, că trebuie s-o întâmpinăm pregătiți, cu mai puțină spaimă, spre a putea părăsi, când ne va veni timpul, această viață mai senini, mai împăcați cu speranța unei alte existențe.
Creștinismul consideră moartea ca un eveniment necesar și universal, datorită necesității împlinirii existenței umane în Dumnezeu cel transcendent. În această explicație, moartea are sens, fiind chiar evenimentul prin care viața își găsește sensul.
În fața morții, viața nu este decât un bun fragil și trecător. Ea este o umbră, o suflare, un neant; ea este o deșertăciune, pentru că soarta finală a tuturor este aceeași.
În fața morții, toți oamenii sunt egali. De aceea, gândul la moarte ferește de trufie și, drept urmare, umple inimile oamenilor de iubire, ale unora față de alții.
Moartea, aducându-ne aminte că cele pământești sunt trecătoare, doar că prin ele se pot câștiga bunuri veșnice, ne îndeamnă la seriozitate, la o viață rațională, în cumpătare, și ne face să apreciem la justa lor valoare bunurile pământești, dar fără a face din ele singurul scop al vieții, ci prin ele să țintim numai la viața spirituală, o altă învățătură care poate fi motiv de reflecție pentru cei ce-și fac drept singur scop al vieții acumularea nestăvilită de bunuri pământești. Moartea este certă pentru toți, dar momentul venirii ei nu este sigur pentru nimeni. Această nesiguranță a momentului sosirii, precum și adevărul că după moarte nu mai este timp pentru pocăință și îndreptare, trebuie să fie pentru noi, întotdeauna, un motiv care să ne îndemne să ducem o viață virtuoasă.
Dar adevărul este că ne temem de moarte și de morți. Potrivit acestei atitudini de respingere a morții și, ceea ce este mai dureros, de izolare a muribunzilor, de abandon într-o perioadă când ei ar avea mai multă nevoie de prezența permanentă umană comprehensivă, de solidaritate și susținere morală pentru a trece dincolo senini și împăcați, astăzi, în țările civilizate, între 60-70% dintre decese se petrec în instituții – spitale și camine, chiar atunci când sfârșitul este previzibil și medicina nu mai dispune de mijloace pentru împiedicarea acestui deznodământ. Se vorbește în aceste condiții de „medicalizarea” morții, de „internarea”, „instituționalizarea” sau „exilarea” morții în spitale, dar nu din rațiuni curative, care nu mai sunt posibile (dar care sunt invocate, „de ochii lumii”, sau din comoditatea sau pudoarea de a avea o moarte în casă). Observația are în vedere acele cazuri când moartea e previzibilă, când medicina nu mai poate controla acest proces inexorabil. În multe cazuri, cutuma expunerii decedatului pentru un timp acasă spre a fi vegheat și de cei ce i-au fost dragi, chiar într-o capelă, este eliminată și ultimul drum al persoanei decedate este: spital (cămin), direct: cimitir (crematoriu) cu o ceremonie scurtă, desfășurată în grabă.
Ne vine greu să ne desprindem, să trecem pragul morții, deși suntem obligați s-o facem. Există ceva care dispare și ceva care rămâne. „Fiecare moare singur și pentru el însuși. În clipa despărțirii sufletului de trup, simțul răspunderii copleșește totul și omul e numai cu sine, cu temerile, răspunderile și nădejdile sale. Ceilalți, oricât de iubiți sau neiubiți, dau în lături și întreg mediul înconjurător, lumea însăși se destramă și piere” – N. Steinhardt).
Învățătura creștină ne ajută să risipim teama, să suportăm mai bine trăirile ultime ale vieții pământești în drumul către faza eshatologică, acolo unde se revelează sensul deplin al existenței omenești. Teama de moarte nu are atât un conținut psihologic, fiind mai degrabă o teamă duhovnicească, care conduce la pocăință și îndeamnă la rugăciuni și mântuire.
Unii creștini reușesc să întâmpine această ieșire din viața terestră cu o stare de mulțumire sau împăcare, de beatitudine, pace și liniște.
Creștinismul oferă suport și după moarte, făcând ca aceasta să fie mai ușor de îndurat de către cei părăsiți. Prin rugăciunile și pomenirile celor răposați în cadrul Sfintei Liturghii, doliul este mai ușor suportat, cei vii învață să accepte și să întâmpine propria moarte la timpul venirii pentru fiecare. Nu putem face nimic mai bun sau mai de preț pentru răposați decât să ne rugăm, pomenindu-i cu prinoase la Sfânta Liturghie.
Conceptul medicinei (îngrijirilor) paliative integrează și asistența și suportul în perioada de doliu, ceea ce, iată, este o atitudine creștină, argumentând asupra nevoii de medicină și religie în această perioadă tulburătoare a existenței.
Concluzii
Întrebările care se pun în legătură cu aceste strădanii și succese sunt importante și, în cele mai multe cazuri, contorversate. Ele capătă un caracter mai profund atunci când sunt enunțate ținând cont de învățătura creștină referitoare la viață și moarte. Viața, ca și moartea, nu sunt categorii sau principii ce țin numai de domeniul gândirii filozofice. Filozofia ne ajută să definim viața și moartea în termeni discursivi. Acest mod de abordare nu este complet și suficient, ci reprezintă doar o încercare de pătrundere cu ajutorul gândirii, care este limitată, într-o sferă care aparține transcendentului, cu care omul este legat ontologic și spre care tinde ființial. Pentru a elucida orice enigmă ce poate apărea în cale, orice întrebare și orice încercare de răspuns trebuie să fie articulate în lumina relației ontologice a omului cu Dumnezeu. În afara acestei relații personale, întrebările nu-și găsesc răspunsurile obiective, iar eventualele răspunsuri vor fi parțiale, lipsite de conținut și confuze.
Una dintre responsabilitățile noastre privind viața este și aceea de a ne îngriji de momentul sfârșitului ei. Moartea nu este un eveniment izolat, anonim și lipsit de importanță. Ea trebuie să încununeze viața. Conștient de finitudinea vieții și de necunoașterea clipei în care moartea va interveni, omul trebuie să fie pregătit pentru drumul care-l va duce la Dumnezeu, Creatorul său. În acest sens Biserica Ortodoxă bazată pe Adevărul Revelat articulează și exprimă liturgic această invitație de pregătire spirituală a fiilor Săi, cu scopul de a-i conștientiza de datoria ce o au cu privire la moarte.
În suita celor prezentate mai sus se poate afirma că, în domeniul morții, (care nu trebuie înțeleasă ca un moment, ci ca un proces), perioada de timp, variabilă, care o precede (faza, stare terminală) fiind esențială și făcând parte din moarte, medicina și religia se află în raporturi de complementaritate. Ele pot interveni în paralel, concomitent sau religia în continuitatea medicinei, din momentul când misiunea acesteia și mijloacele s-au epuizat. Perioada sacerdotală a începuturilor practicii artei medicale este un argument istoric; mai poate fi amintită sacroterapia; în sfârșit, conceptul medicinei paliative, edificat de cinci-șase decenii, dezvoltat în prezent ca o soluție umană, morală și conformă cu doctrina credinței noastre ortodoxe, în opoziție cu celelalte conduite în fața stărilor terminale și a morții – încrâncenarea terapeutică și euthanasia au delaicizat echipa de îngrijiri paliative, integrând printre membrii echipei – medic, psiholog, asistent medical… – preotul, duhovnicul, cu o misiune, în această perioadă critică, plină de angoase, de interogații, a sfârșitului existenței.
Cu toții sperăm că societatea noastră va ieși din inerție și se va organiza într-un mod eficient și util pentru a rezolva corect, demn și eficient problemele celor ajunși o povară pentru ei și cei din jurul lor. O vorbă românească veche spune: „Cine nu are bătrâni să și-i cumpere”. În România zilelor noastre avem bătrâni, dar avem de făcut încă multe pentru ei…
BIBLIOGRAFIE
Lucrări și articole
Barnett G., Biologie și libertate, Ed. Științifică, 1996;
Bauman Z., Etica postmodernă, Ed. Amarcord, 1999;
Bela Trif A., Astărăstoae V., Cocora L., Istoricul atitudinilor față de viața umană, față de moarte și față de rolul medicului în aceste privințe. Euthanasia. Suicidul asistat. Eugenia. Pro versus contra. Mari dileme ale umanității, pp. 30-31;
Bela Trif A., Astărăstoae V., Cocora L., Lupta pentru ,,DREPTUL DE A MURI” – o chestiune de demnitate. Euthanasia. Suicidul asistat. Eugenia. Pro versus contra. Mari dileme ale umanității, pp. 39- 42;
Bogdan C., „Moartea în perspectiva religiei creștine, în cultura și tradițiile românești”, în Compendiu de Îngrijiri Paliative, sub redacția Marilena Olaroiu, Ed. Viața Medicală Românească, București, 2004;
Botoșăneanu Calinic, Tanatologie și Nemurire, Ed. Anastasia, București, 1999;
Briancianinov I., Cuvânt despre moarte, Ed. Ileana, 1997;
Chirilă P., Pr. Valică M., Meditație la Medicina Biblică, Ed. Christiana, București, 1992;
Clement O., Trupul morții și al slavei, Ed. Christiana, București, 1996;
Cocora L., Ioan B., Astărăstoae V., Bioetica stărilor terminale, Ed. Universității „Lucian Blaga”, Sibiu, 2004;
Gavrilovici C., Cap. VI. Aspecte etice la finalul vieții, Introducere în bioetică, Editura Junimea, 2007, pp. 138-140;
Grigore cel Mare, Dialoguri despre moarte, Ed. Amarcord, Timișoara, 1998;
Kallistos W., Împărăția lăuntrică, Ed. Christiana, București, 1996;
Lăzărescu, M., Psihopatologie clinică, Editura Helicon, Timișoara, 1993;
Lecca P., Ce este moartea?, Ed. România Creștină, Colecția Glasul Monahilor, 1998;
Lipovetsky G., Fericirea paradoxală, Ed. Polirom, 2007;
Lossky V., Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, Ed. Anastasia, 1990;
Mitropolitul Hierotheos de Nafpaktos, Aghios Vlasios, Viața după moarte, Ed. Buna Vestire, 2000;
Morin E., Paradigma pierdută. Natura umană, Ed. Univ. Al. I. Cuza, 1997;
Paulescu C.N., Noțiunile de suflet și Dumnezeu în Fiziologie, Ed. Anastasia, București, 1999;
Parintele Mitrofan, Viața repausaților noștri și viața după moarte, Ed. Anastasia, București, 1996;
Scripcaru Gh. si colab., Bioetica, stiințele vieții și drepturile omului, Ed. Polirom, 2000;
Seraphim R., Sufletul după moarte, Ed. Anastasia, București, 2002;
Stăniloaie D., Trăirea lui Dumnezeu în ortodoxie, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2000;
Țîrdea T., Filozofie și bioetică, Ed. UASM, 2000.
9 februarie 2009
Tema: „Îngrijirea paliativă”
Autor: Preot Mihai Gojgar, Centrul de Îngrijiri Paliative „Sfântul Nectarie” din Bucureşti
Pastorația celor grav bolnavi