1 septembrie 2008
Tema: „Terapie intensivă, locul între viaţă şi moarte, între nădejdea vindecării şi eliberarea de suferinţă”
Autor: Preot Horia Nicolae Prioteasa, Spitalul Clinic Fundeni, Biserica Sfinții doctori Cosma și Damian
Terapie intensivă, locul între viaţă şi moarte, între nădejdea vindecării şi eliberarea de suferinţă
INTRODUCERE
Spaţiul de misiune nou pentru preoţimea ortodoxă post-decembristă a reprezentat şi reprezintă o provocare deosebită pentru Apostolatul Social al Bisericii.
Vrednicul de pomenire Patriarhul Teoctist a acordat o deosebită încredere tinerilor licenţiaţi in Teologie să profeseze ca preoţi de caritate în spitale, penitenciare, azile de bătrâni, orfelinate, şcoli etc.
„După cele cinci decenii de dictatură, când preotul nu putea să vină la patul bolnavului decât pe ascuns şi cu bunăvoinţa medicilor credincioşi, acum, în condiţiile de libertate dobândite prin sacrificiul tinerilor si vârsnicilor în decembrie 1989, trăim bucuria aceasta de a avea altare sfinte în spitale, cum avem aici şi în alte părţi în ţara noastră, care sunt izvorâtoare de sfinţenie şi de lumină sufletească” – cuvânt rostit de vrednicul de pomenire Părintele Patriarh Teoctist la târnosirea Bisericii cu hramul Sfinţii Doctori Cosma şi Damian din incinta Spitalului Clinic Fundeni – Bucureşti- 1 iulie 2005. Tot cu acest prilej s-a mai spus: ”În lucrarea ei de îngrijire a bolnavilor, Biserica se alătură corpului medical şi sanitar, tuturor celor ce poartă veşminte albe, care sunt albe şi în duhul credinţei noastre şi se aseamănă cu noi; de aceea am venit personal ca să vă mărturisesc aceste sfinte adevăruri şi să vă întăresc importanţa acestei sfinte lucrări la care sunt chemaţi acum preoţii noştri, cum sunt cei pe care îi vedeţi în jurul Prea Sfinţitului Episcop Varsanufie, toţi tineri, toţi cu pregătire în domeniul acesta, nu doar teologică. Slujirea bolnavilor din spitale, a celor din penitenciare, a căminelor de bătrâni, de copii orfani şi altor instituții asemenea acestora reclamă o pregătire specială si responsabilitate din partea preoţilor Bisericii noastre. Am aflat şi aflăm în continuare multă înţelegere pentru această lucrare şi sunt recunoscător Bunului Dumnezeu că am fost ajutat să ridicăm biserici, să facem capele în spitale, să slujim Sfânta Liturghie şi să împărtăşim credincioşilor frumuseţile noastre ortodoxe”.
CLINICA DE TERAPIE INTENSIVĂ
Terapia intensivă este locul cel mai încărcat de suferinţă, cel mai apăsător şi solicitant. Nimeni dintre oameni nu-și doreşte să intre şi să vadă durerea celor ce pătimesc aici. Iată o descriere a acestui loc, privită din perspectiva unui medic rezident al anilor ’90: „Coridorul îngust, întunecos, rece, tras în grabă, sau mai curând în silă, într-un ulei, cândva verde, îţi crea nu numai disconfort, ci un sentiment apăsător, ameninţător. Traversarea culoarului spre terapia intensivă de la etajul I din Spitalul Vechi nu-ţi rănea doar conştiinţa estetică, ci constiinţa pur si simplu. În „Terapie”, ca şi pe coridor, te aşteptau dezolarea, ireversibilul, lumina chioară, mirosul greu şi respiratorul, care-şi pufăia ritmul oboist ce nu mai servea la nimic…Noaptea totul se agrava, totul se accentua până la insuportabil.”
Terapie intensivă (ATI) este, după părerea multora, cel mai greu spaţiu de misiune pentru preot şi, din punct de vedere medical, pentru chemarea slujirii de doctor. Aici totul se poate „pierde” într-o clipă sau se poate naşte speranţă de viaţă, de îmbunătăţire semnificativă a stării de sănătate a pacienţilor. Aceştia nu sunt „elemente de experienţă” medicală, ci sunt oameni, adică cea mai importantă creaţie a lui Dumnezeu.
Fiecare pacient nu este altceva decât „mădular al Bisericii”, este parte dintr-un întreg creat spre mântuire şi sfinţire. Biserica pune accent pe persoană şi respinge orice încercare a globalizării de a reduce pe om să se identifice cu mase de indivizi, unde nu este important numele, ci numărul.
Despre pericolul depersonalizării în contextul subiectului de faţă ne-a vorbit Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în cadrul primei sesiuni a Cercului Pastoral „Comunicare şi Comuniune”: „…medicina suferă foarte mult prin lipsa de prezenţă personală lângă bolnav. Medicina modernă dă prioritate aparatelor şi analizelor faţă de dialogul cu bolnavul. Foarte adesea omul stă singur între aparate. Lipseşte de aici dimensiunea personală a omului”.
Doamna Mârzan Victoriţa, asistentă în Terapie Intensivă, etaj 1, din Spitalul Fundeni, spune că-şi desfăşoară activitatea în secţia unde „se vede” lupta dintre viaţă şi moarte: „Tabloul înspăimântător la care asistăm zilnic – spune dumneaiei – comportamentul familiilor îndurerate şi riscurile la care suntem expuşi la tot pasul, ne pot influenţa uneori comportamentul, dar, sigur, nu trebuie să ne lăsăm pradă acestor lucruri. Trebuie să gândim întotdeauna că în aceste paturi pot fi oricând cele mai dragi fiinţe ale noastre; de aceea, în afară de datoria impusă de serviciu, trebuie să avem un comportament plin de compasiune pentru pacienţii noștri, să avem un ton cald, plin de blândeţe, să ţinem cont, în limita în care este posibil, de toate nevoile pacienţilor şi să le satisfacem; nu în ultimul rând, dacă avem prilejul, vom sfătui familiile pacienţilor să meargă şi la biserică, pentru că bolile sunt consecinţa păcatelor noastre. Pacienţii noştri, în afară de doctorul pentru trup, au nevoie şi de doctorul pentru suflet.”
Pastorația familiei
De cele mai multe ori aflăm despre bolnavii din terapia intensivă de la familiile lor dorinţa de a se acorda asistenţă religioasă. Membrii familiei celui bolnav trec prin diferite stări, de cele mai multe ori confuze, cu privire la ce trebuie să facă, cum să reacţioneze în faţa suferinţei. Aici intervine rolul preotului, prin purtarea unui dialog echilibrat și ajutător. El trebuie să se intereseze de situaţia pacienților ce au devenit, pentru moment, fii duhovnicești. Să afle ce relaţie au cu Biserica, cu familia, să cunoască starea actuală a bolii, cauzalitatea ei şi şansele reale ale vindecării. Următorul pas este acela de a convinge familia să se spovedească (de cele mai multe ori nu s-au spovedit de foarte mult timp), reprezentând un bun prilej de apropiere de Dumnezeu. Se continuă prin îndemn la post și rugăciune, pe de o parte fiindcă cel aflat în terapie este neputincios, și, pe de altă parte, dar cu mult tact pastoral, cei din familie poate n-au mai trecut prin acest exerciţiu duhovnicesc. Aici trebuie subliniat efortul familiei (lipsa spațiului de odihnă, a posibilităților financiare şi a stresului), ce nu trebuie ampificat printr-un post aspru şi rugaciune cantitativă. Îndemnul la milostenie, atât cât se poate, nu trebuie să lipsească, ştiind bine cât de mult foloseşte această virtute în chemarea milei dumnezeieşti.
Prezenţa la sfintele slujbe ce se săvârşesc în bisericile şi paraclisele din spitale este benefică familiei, spre a nădăjdui cu toată credinţa în Hristos Domnul, cel ce este Doctorul sufletelor şi al trupurilor noastre.
Lipsa credinţei în Hristos
Cu toate că suferinţa devine „palpabilă”, sunt oameni bolnavi care refuză ajutorul lui Dumnezeu. Aceştia nu acceptă, chiar şi în terapie, ajutorul dumnezeiesc prin mijlocirea Bisericii, rămânând împietriţi în necredinţă, nepăsare şi indiferenţă. Şi pentru aceştia preotul trebuie să se roage spre depărtarea a toată ispita.
Lipsa comuniunii cu Dumnezeu aduce pe om în starea de refuz duhovnicesc, socotindu-se neîndreptăţit, abandonat, pedepsit şi uitat de toţi.
Această stare îngreuiază actul medical, așa cum mărturisesc medicii, fiindcă nu există speranţă şi comunicare inter-umană, devenind persoane care nu doresc să mai lupte cu boala. Neputinţei trupeşti i se alătură slăbirea sufletească, neajutând procesului de vindecare. De aceea tămăduirea începe din interior spre exterior, aşa cum ne-a arătat Însuşi Mântuitorul nostru, dăruind mai întai iertarea păcatelor şi apoi vindecarea trupului.
Omul aflat în terapie este monitorizat şi susţinut clinic, fiind asistat permanent atât de tehnica aparatelor, cât şi de personalul medical. Poziţia bolnavului este permanent pe orizontală, iar cele firești ale trupului suportă consecinţele bolii, ce nasc suferinţe cumplite şi greu de suportat.
Privind această imagine a durerii realizezi cât de neputincios este omul, cât de trecător, sensibil şi vulnerabil în faţa bolii, arătând totodată deşertăciunea vieţii fără comuniunea cu Dumnezeu. Aşadar, avem înaintea noastră pe de-o parte neputinţa firii umane, deşertăciunea slavei omeneşti, îmbătrânirea frumuseţii trecătoare şi, pe de altă parte, dorinţa de vindecare şi mântuire.
Fiecare corp omenesc aflat în patul monitorizat nu este altceva decât creaţia lui Dumnezeu. Cel bolnav nu-şi pierde chipul, ci doar slăbesc puterile trupeşti. În fiecare om bolnav este Hristos Mântuitorul (Mat.25 , 35-46), de aceea implicarea preotului trebuie sa fie extrem de motivată. Nu săvârşim o faptă excepţională, ci doar datoria, nu din obligaţie, ci din dragoste pentru Hristos Domnul şi pentru aproapele fiecăruia dintre noi.
„Aproapele” poate deveni cel din terapie, din fiecare salon de spital, cu condiţia ca acesta să conştientizeze valoarea iubirii lui Dumnzeu şi lucrarea Duhului Sfânt în Biserică prin Sfintele Taine şi nu numai.
MĂRTURII